تاثیر دو روش تدریس سنتی وتلفیقی درس تربیت بدنی بر یادگیری درس ریاضی ومهارت‌های بنیادی دانش‌آموزان دختر پایه دوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر اموزش وپرورش شهر خوی ایران

2 استاد دانشگاه علوم تحقیقات تهران دانشکده علوم انسانی تربیت بدنی وعلوم ورزشی تهران

3 استاد دانشگاه علوم تحقیقات تهران دانشکده علوم انسانی تربیت بدنی وعلوم ورزشی تهران ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش‌های تدریس سنتی‌(متداول) وتلفیقی درس تربیت بدنی بر یادگیری درس ریاضی و مهارت‌های بنیادی دانش‌آموزان دختر پایه دوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری متشکل از تمام دانش‌آموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان خوی به تعداد 1250 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بود؛ که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای نمونه‌ای به تعداد 30 نفر از این دانش‌آموزان به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه (گروه تدریس سنتی15 نفر و گروه تدریس تلفیقی15 نفر) قرار گرفتند. در طول این دوره ده هفته‌ای در گروه سنتی، دروس تربیت بدنی وریاضی و مهارت‌های بنیادی به شیوه رایج (مجزا از هم) تدریس شدند در حالی که در گروه تلفیقی،دروس ریاضی و مهارت‌های بنیادی با برنامه‌های تربیت‌بدنی تلفیق وتدریس شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون‌های یومن‌ویتنی، و تی برای توزیع طبیعی داده‌ها، استفاده شد. نتایج نشان داد که در سطح 5./.>p تفاوت معنا‌داری بین میزان یادگیری دروس ریاضی در دو گروه سنتی وتلفیقی وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که تفاوت معنا‌داری بین میانگین نمره های آمادگی جسمانی آزمونی‌ها در روش تلفیقی نسبت به روش سنتی در سطح5./.> p وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که روش تلفیقی می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش تدریس سنتی باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Traditional &Integration Method of Teaching Physical Education on Learning Math & Fundamental Skills of Second grade of Elementary Students

نویسندگان [English]

  • horieh haji rostamloo 1
  • Ailmohammad Amirtash 2
  • Alimohammad safania 3
1 department education khoy city iran
2 Professor of Science and research branch , Islamic azad University, Tehran, Iran
3 Professor of Science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to the effect of traditional and integration method of teaching physical education on learning Math & fundamental skills in girl students of second grade in elementary schools.

This research was a semi-experimental and statistical population included 1250 female elementary school students of second grade in city of Khoy in the academic year of 2017-2018. Using multi-stage cluster sampling method, 30 students were selected and randomly assigned two groups )15 girls for traditional and 15 for integration). During this ten week in traditional group, physical education, Fundamental skills and Math were taught in traditional method (separated from each other) while in the integration group, Math were integration with the physical education curriculum. The data was analyzed using ,U-Mann Whitney tests, independent t test. The results showed that there was a meaningful difference between the amount of learning Math & physical education in traditional & integration groups at the level p

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integration Teaching
  • Traditional Teaching
  • Math
  • Fundamental skills
  • Learn