رابطه سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهرستان دره شهر1

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

اموزگار

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش همبستگی می باشد.جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دره شهر در سال 1396تشکیل داده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای120 نفربعنوان حجم نمونه انتخاب شده اند، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی مانند: جداول توزیع فراوانی، نمودارها، ... و برای آزمون فرضیه‌ها، از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد، بمنظورگرداوری اطلاعات ازپرسشنامه سرمایه روانشناختی،پرسشنامه تعهدسازمانی وپرسشنامه عملکردشغلی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین ابعاد سرمایه‌های روانشناختی با تعهد شغلی و عملکرد سازمانی معلمان دوره ابتدایی رابطه معنی‌دار مثبتی وجود دارد، به این معنی که ابعاد سرمایه‌های روانشناختی موجب بهبود تعهد شغلی و عملکرد سازمانی معلمان می‌شود. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت، فراهم نمودن فضای همراه با امید، خوشبینی، تاب‌آوری و احساس کارآمدی موجب بهبود تدریس معلمان و در ادامه بهبود یادگیری در مدارس دوره ابتدایی می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Psychological Capital with Occupational Function and Organizational Commitment of Darreh Shahr Elementary School Teachers

نویسنده [English]

  • mahtab alavi
iran
چکیده [English]

 
 
 
The purpose of this study was to investigate the relationship between psychological capital with occupational function and organizational commitment of elementary school teachers. The present study is a practical research in terms of purpose and a correlative one in terms of method. The statistical society of this study includes all teachers of the primary school of Salas Babajani in 1396. Using cluster random sampling method, 120 subjects were selected as sample size. Descriptive statistical methods such as frequency distribution tables, charts ... were used for analyzing the data and for testing hypotheses, the correlative method and regression analysis were used. In order to collect information, three different questionnaires were used:  the psychological capital questionnaire, the organizational commitment questionnaire, and the occupational function questionnaire. The results showed that there is a significant positive relationship between the dimensions of psychological capital with occupation commitment and organizational functions of elementary school teachers, in that the dimensions of psychological capital improve occupational commitment and organizational function of teachers. According to the results, providing an atmosphere with hope, optimism, tolerance and a sense of efficiency will improve teacher’s quality of teaching and further improve learning in elementary schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Capital
  • Organizational commitment
  • Occupational function
  • Elementary Teachers