اقتدار طلبی معلمان به عنوان آفت تفکر در دانش آموزان: یک مطالعه قوم نگارانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پردیس شهید هاشمی نژاد.دانشگاه فرهنگیان.دانشجو کارشناسی ترم ۷

چکیده

در سیره امامان معصوم و به ویژه امام رضا تاکید زیادی بر تفکر شده است و آموزش و پرورش از سنین کودکی نقش موثری در این زمینه دارد؛ از این رو هدف از این پژوهش بررسی عوامل تاثیرگذار در فکور کردن دانش اموزان در کلاس درس است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش قوم نگاری انجام شد. نمونه مورد بررسی دانش آموزان پایه اول یکی از دبستان‌های دخترانه واقع در شهر مشهد هستند که پژوهشگر به مدت 3 ماه در یکی از کلاس‌های درس آنجا حضور داشت و به مشاهده اتفاقات کلاسی و رفتار‌های دانش آموزان آن پرداخت. یافته های به دست آمده پس از کدگذاری به شیوه استقرایی منجر به شکل گیری مقوله‌های موثر در عدم تفکر دانش آموزان شد. این مقوله‌ها عبارتند از: اقتدار طلبی معلم، اعتمادبه نفس و عزت نفس پایین دانش اموزان، عدم همکاری دانش اموزان در فعالیت های اموزشی، عدم اختصاص دادن زمان کافی برای تفکر، بی حوصلگی دانش آموزان، ترس دانش آموزان از تفکر کردن، تکلیف دهی معلم، ارزشیابی معلم. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مقوله اقتدار طلبی معلمان نقش مهمی در شکل گیری سایر مقولات دارد و موجب می‌شود که دانش اموزان لزوم تفکر کردن را درنیافته و به آن عادت نکنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teacher Autonomy as a Pest of Thinking in Students: An Ethnic Study

نویسنده [English]

  • Roghaieh.S. Naseri
Farhangian university.pardis hashemi nezhad.the student of bachelor .term 7
چکیده [English]

 
 
 
In the era of innocent imams, and in particular Imam Reza, much emphasis has been placed on thinking and Education has an effective role in this field since childhood, Therefore, the purpose of this research is to investigate the factors influencing the students in the classroom to be thinker.This research was carried out with qualitative approach and ethnographic method.The sample of study is the first grade students in one of the girls' primary schools located in Mashhad that The researcher spent three months attending one of the classrooms and observed the class events and student behaviors.Findings obtained after inductive encoding Led to the formation of effective categories in the student's lack of thinking.These categories include teacher authority, low self-confidence and low self-esteem of students, lack of cooperation of students in training activities,lack of adequate time to think,Students' frustration,Students fear of thinking,Teacher Assignment, Teacher Evaluation.The results indicate that teachers' authority is important in the formation of other categories and It causes students to not think about thinking and not to get used to it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thought
  • teacher's authority
  • ethnographic method
  • student self-esteem