بررسی رابطه ی مکانیسم یادگیری دانش آموزان دوره ی متوسطه و فناوری اطلاعات با نقش میانجی گری مدیریت کلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزش و پرورش

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ی مکانیسم یادگیری دانش آموزان دوره ی متوسطه و فناوری اطلاعات با نقش میانجی گری مدیریت کلان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی . و همچنین کتابخانه ای بود. بدین منظور، نمونه ای تصادفی از دانش آموزان مدارس شهرستان اصفهان، به حجم2970 نفر از 31 مدرسه در نواحی 1، 2 و 3 بر اساس فرمول کوکران انتخاب و اطلاعات جمع آوری شده با ابزار پرسشنامه محقق ساخته و استفاده ازضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز، به‌دست آمدن مقدار82/0 برای آلفای کرونباخ، حاکی از پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که بین نظرات دانش آموزان دختر و پسر، تفاوت معنادار وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان می دهد علاوه بر نقش میانجی مدیریت کلان، بین میزان مشارکت، نحوه مشارکت، فعالیت های فوق برنامه و خارج از کلاس و پرورش و بهره گیری دانش آموزان مبتنی بر فناوری اطلاعات با مکانیسم یادگیری آنان ارتباط مستقیم وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد برای توانمند سازی دانش آموزان لازم است مدیران و برنامه ریزان آموزشی از فناوری های نوین اطلاعات به طور هدفمند و در جریان مکانیسم یادگیری استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Relationship between High School Students' Learning Mechanism and Information Technology with the Mediating Role of Macroeconomic Management

نویسنده [English]

  • narges kargari
Education
چکیده [English]

 
The purpose of this study IS to investigate the relationship between high school students' learning mechanism and information technology with the mediating role of macro management. This research is applied in terms of purpose, and in terms of data collection, descriptive-survey and also a library. For this purpose, a random sample of 2970 students from 31 schools in 1, 2, 3 regions in Isfahan city was selected based on Cochran formula. The collected data were analyzed using a researcher-made questionnaire and Spearman correlation coefficient. Content validity of the questionnaire was confirmed by the professors. The reliability of the questionnaire was 0.82 for Cronbach's alpha. The results showed that there is a significant difference between male and female students. Moreover, the results show that in addition to the mediating role of macro management, there is a direct relationship between participation rate, participation style, extracurricular activities, and the upbringing and utilization of information technology-based students by their learning mechanism. Therefore, it is suggested that educators and educational planners should use new information technologies purposefully and in the learning mechanism to empower students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning
  • Students
  • Information Technology
  • Managers