بررسی عوامل موثر بر نهادینه ساختن مدیریت مشارکت ها در مدارس با تکنیک تحلیل شبکه (ANP-DEMATEL)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدیر مدرسه

چکیده

هدف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ تاثیر و اولویت بندی متغیرهای مدیریت مشارکت ها در ﻣﺪارس ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴـﻖ حاضر را ﻣـﺪﻳﺮان ﺷـﺎﻏﻞ در ﻣﺪارس استان مازندران تشکیل می دهند که از این جامعه تعداد 24 نفر از کارشناسان به روش نمونه گیری هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مقاله برای ارزیابی متغیر ها و روابط درونی آن ها از تکنیک تحلیل شبکه و دیمتل استفاده شده است. دیمتل روش مناسبی برای ارزیابی و آنالیز داده ها در برآورد روابط درونی سیستم می باشد. در پژوهش حاضر از پرسشنامه مقایسه زوجی بهره گرفته ایم. پس از تحلیل داده ها بر روی مولفه های مدیریت مشارکت ها معیار تصمیم گیری در اولویت اول و معیار ارتباطات در اولویت دوم قرار گرفته است. معیارهای رهبری، ساختار و کنترل به ترتیب در اولویت سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند. لازم به ذکر است مولفه ی ساختار بیشترین تعامل را در سیستم مشارکت ها دارد. یعنی این مولفه از لحاظ تاثیرگذاری و تاثیر پذیری بیشترین نقش را دارد. مدیران با دانش به اطلاعات به دست آمده می توانند تصمیماتی موثر اخذ و به نظام آموزشی ارائه نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effective Factors on Institutionalizing School Participation Management by Network Analysis Technique

نویسنده [English]

  • KAZEM ALIZADEH
آموزش و پرورش شهر چمستان
چکیده [English]

 
The purpose of this study is to determine the impact and prioritization of participation management variables in schools. The present statistical population is comprised of principals in the schools of Mazandaran province, out of which 24 experts were studied by purposeful sampling. In this paper, network analysis and dimensional analysis techniques are used to evaluate the variables and their relationships. Dematel is a suitable method to evaluate and analyze data in estimating the system's internal relationships. In this study, a paired comparison questionnaire was used . After analyzing the data on the components of the management of the partnerships, the decision-making criterion is given first priority and the communication criterion is given second priority. Leadership, structure, and control criteria were ranked third, fourth, and fifth, respectively. It should be noted that the structure component has the most interaction in the system of contributions. That is, this component has the most impact in terms of impact and impact. Knowledge-led managers can obtain effective decisions and provide educational systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Partnerships Management
  • Schools
  • Dematel
  • Network Analysis