بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزش و پرورش

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت بود. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد و جامعه آماری آن شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس در سال 1397 (120 نفر) بودند و حجم نمونه مورد پژوهش به روش سرشماری بر جامعه منطبق بوده و تمام افراد جامعه را در بر می‌گیرد. در راستای جمع آوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه استاندارد هوش هیجانی گلمن (1996)، خلاقیت تورنس(1973) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بهره گرفته شد. و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. در نهایت نتایج حاصل از آن نشان داد: بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته و از این بین متغیر هوش هیجانی، پیش‌بینی کننده قوی‌تری برای خلاقیت می‌باشد. از طرف دیگر بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری با خلاقیت نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته و از بین متغیرهای آن متغیر تأمین فرصت‌های بلاواسطه برای توسعه و استفاده از قابلیت‌های انسانی نسبت به دیگر متغیرها پیش‌‌بینی کننده قوی‌تری برای خلاقیت می‌باشد. همچنین بین تمامی مؤلفه‌های هوش هیجانی با خلاقیت نیز رابطه‌ای مستقیم و معنی‌دار وجود دارد و از این بین متغیر خودآگاهی نسبت به دیگر متغیرها پیش‌بینی کننده قوی‌تری برای خلاقیت می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between emotional intelligence and quality of work life with employee creativity

نویسنده [English]

  • javad imani
edu
چکیده [English]

 
The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and quality of work life with creativity. Due to the nature of the research subject and goals, the descriptive correlational method was used and its statistical population consisted of all education staffs of 2 Bandar Abbas district (n = 120) in 1397 and the sample size was based on population census method. And it covers all of society. Data were collected using three standard questionnaires of emotional intelligence (Golem man 1996), Torrance Creativity (1973) and Walton Quality of Work Life (1973). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression. The results showed that there is a direct and significant relationship between emotional intelligence and quality of work life with creativity and among these variables, emotional intelligence is a stronger predictor of creativity. On the other hand, there was a direct and significant relationship between the components of quality of work life with creativity, and among its variables, providing immediate opportunities for development and utilization of human capabilities was a stronger predictor of creativity than other variables. Also, there is a direct and significant relationship between all components of emotional intelligence with creativity, and among these variables, self-awareness is a stronger predictor of creativity than other variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Intelligence
  • Quality of Work Life
  • Creativity
  • Education