بررسی نقش‌مؤلفه های کیفیت زندگی کاری، ‌جو آموزش، تعهدو فرهنگ سازمانی برابعاد توانمندسازی روان شناختی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان بوشهر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان /مسئول اموزش کارکنان صدا و سیما

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان /پردیس علامه طباطبایی بوشهر

چکیده

امروزه­­ یکی ازدغدغه های اصلی نظام آموزش عالی کشور، توانمندسازی سرمایه­های انسانی خود و بکارگیری بهینه آنان جهت مزیت رقابتی،­ توسعه پایدار، ارتقای کمی­وکیفی نظام یاددهی–یادگیری دردانشگاهها است. هدف از اجرای این پژوهش مطالعه بررسی نقش مؤلفه های کیفیت زندگی کاری ، جو آموزش، تعهدو فرهنگ سازمانی برابعاد توانمند سازی روان شناختی­ از دیدگاه اساتیددانشگاه فرهنگیان بوشهر بود. روش پژوهش، توصیفی­- همبستگی­ ازنوع مدل یابی­ معادلات­ ساختاری­ بود. جامعه آماری پژوهش­ شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان بوشهر به­ تعداد­(638نفر)­­بوده­ و حجم­ نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد250 آزمودنی تعیین گردید برای گردآوری داده ها  از پنج پرسش نامه کیفیت­ زندگی­کاری­والتون­(1973)، جوآموزش­سازمانی­تریسی­ وتوس(2005)­ ، تعهد­سازمانی­ میر­وآلن(1984)­، فرهنگ­ سازمانی ­­دنیسون (2000) و توانمند ­­سازی­ روان شناختی اسپریتزر-میشرا(1996)استفاده شد. برای تعیین روایی پرسش نامه ها از تحلیل عاملی تأییدی و جهت سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 78، 79، 83، 78و83درصد برآورد گردید. داده­ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری  SPSSوLISREL تحلیل شدند.نتایج حاکی از آن است که قدرت رابطه میان مؤلفه های  کیفیت زندگی کاری با ضریب (82)درصد، جو آموزشی(50) درصد ، تعهد سازمانی(99)درصد  و فرهنگ سازمانی(100) درصد با متغیر توانمندسازی روانشناختی اساتید دانشگاه فرهنگیان بوشهر مورد قبول است. طبق شاخص های برازش مدل آزمون شده ، مدل نهایی از برازش نسبتاٌ مطلوبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of components of quality of work life, training atmosphere, commitment and organizational culture on the dimensions of psychological empowerment (Case study: Bushehr Farhangian University)

نویسندگان [English]

  • mashallah khorshidi 1
  • mohsen mohamdi 2
1 organization
2 management
چکیده [English]

Today, one of the main concerns of the country's higher education system is the empow­er­ment of its human resources and their optimal use for competitive advantage, sustainable devel­op­­ment, and the quantitative and qualitative impro­v­­ement of the teaching-learning sys­t­e­m­ in universities. The purpose of this study was to investigate the role of compon­e­n­ts­ of qua­l­it­y of work life, educ­a­t­ional conditions, commitment and organizational culture on the dimen­s­i­o­n­s of psychological empowerment of professors from the perspective of proffessors of Farhangian University of Bushehr. The research method was descriptive-correlation mode­lin­g of structural equations. The statistical popul­a­t­ion of the study includes all proffessors of Farhangian University of Bushehr(720people). The sample size was determined using Cochran's formula 250 and the questionnaire was distributed among them using simple random sampling method. Data collection tools: five questionnaires: Walton­­ (1973) Quality of Work Life Quality, Tracey & Tews Organiz­ati­on­al­Train­ing­climate(2005),MirAllen­Organizational­Commit­ment­(1984)­,Deni­s­o­n­­(2000)­­Or­g­­a­­niz­ational Culture, and Spr­it­zer-Mishra(1996)Were collected.  Data ana­l­y­­sis was perf­or­m­ed using SPSS and LISREL software. The results showed that the compon­ents of quality of work life, training, comm­it­ment and organiz­ati­on­a­l­ culture have a positive­ and significant effect on the organizational psyc­ho­­logical empowerment of professors at Farhangian University of Bushehr. In order of prio­rity, the components of organizational culture, organizational comm­it­ment and quality of work life had the most­, and the comp­on­ents of conditions and organizational training space had the least effect on the psych­o­l­o­g­­ic­al empowerment of employees. According to the fit ind­i­ces of the tested model, the final model has a relatively good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • quality of work life
  • training condition
  • commitment and organizational culture
  • empowerment