پیش‌بینی سبک تدریس فعال بر اساس سبک‌های تفکر معلمان مدارس ابتدایی شهرستان آمل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، راهبر آموزشی و تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان آمل

4 دانشجوی کارشناسی روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی آمل، آمل، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی سبک تدریس فعال بر اساس سبک­های تفکر معلمان مدارس ابتدایی شهرستان آمل در سال 98-1397 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان دوره ابتدایی شهرستان آمل در سال تحصیلی 98-1397، تشکیل داد. تعداد 120 نفر به عنوان نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. پس از انتخاب نمونه­های موردنظر، از معلمان خواسته شد تا به پرسشنامه سبک­های تفکر استرنبرگ و پرسشنامه ترجیح سبک تدریس پاسخ دهند. با توجه به هدف پژوهش، پس از تحلیل نتایج اولیه، نتایج مربوط به 80 نفر از معلمان که از سبک تدریس فعال برخوردار بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، در بخش آمارتوصیفی (میانیگین و انحراف معیار) و در بخش آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در سطح معنی­داری 05/0 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد بین سبک تدریس فعال با سبک تفکر آزاداندیش رابطه مثبت معنی­دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان نشان داد که از بین متغیرهای پیش­بین، سبک تفکر آزاداندیش توانست سبک تدریس فعال را تبیین کند.بنابراین با 95 درصد اطمینان می­توان گفت بین سبک تدریس فعال معلمان با سبک­های تفکر آنها ارتباط معنی­دار وجود دارد. در واقع می­توان از نوع سبک­های تفکر معلمان پی به سبک تدریس آنها برد، که از این اطلاعات می­توان در گزینش معلمان استفاد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting the Active Teaching Style Based on the Thinking Styles of Elementary school teachers in Amol city

نویسندگان [English]

  • Saifullah Aghajani 2
  • ali mahdavi 3
  • Masoumeh Ahmadian 4
2 Associate Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Master of Curriculum planning, Educational and Educational Leader of Amol Education Department, Visiting teacher at Farhangian University of Amol
4 Undergraduate Student of Psychology, Amol Institute of Higher Education, Amol, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to predict the active teaching style based on the thinking styles of elementary school teachers in Amol city in the years 1397-98. The statistical population of this study consisted of all elementary school teachers in Amol city in the academic year of 1398-98. a total of 120 subjects were selected using available sampling method. After selecting the samples, teachers were asked to answer the Sternberg Thinking Styles Questionnaire and the Teaching Style Preference Questionnaire. According to the purpose of the study, after analyzing the initial results, were studied the results of 80 teachers with active teaching style. To analyze the data, in the descriptive statistics section (mean and standard deviation) and in the inferential statistics section, was used Pearson correlation coefficient and regression at the significant level 0/05. The results showed that there is a significant positive relationship between active teaching style and free thinking style. The results of multiple regression analysis with concurrent method showed that among the predictor variables, open thinking style was able to explain active teaching style. Therefore, with 95% confidence, it can be said that there is a significant relationship between teachers' active teaching style and their thinking styles. In fact, it is possible to find out the type of teaching style of teachers according to their thinking styles, which can be used in selecting teachers.
Keyw
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Active Teaching Style
  • Teacher
  • Thinking Styles disorder