بررسی تأثیر هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و کاهش پرخاشگری با متغیر میانجی عزت نفس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه پیام نور مرکز مشهد/ مشهد/ ایران

چکیده

چکیده
مهارتهای اجتماعی و کاهش پرخاشگری از جمله ویژگیهای مهمی هستند که لازمه موفقیت افراد جامعه می باشند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و کاهش پرخاشگری با متغیر میانجی عزت نفس در بین بانوان سرپرست خانوار بهزیستی شهرستان سرخس انجام شد. این مطالعه به روش میدانی در بین جامعه آماری بانوان سرپرست خانوار بهزیستی شهرستان سرخس در سال 1399 که تعداد آنها 200 نفر بود، انجام شد. نمونه آماری طبق جدول مورگان 127 نفر از بانوان شهرستان سرخس بودند که به روش نمونه گیری غیر احتمالاتی در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات و داده ها از پرسشنامه های استاندارد و معتبر استفاده شد. پرسشنامه های هوش هیجانی شوت و همکاران، عزت نفس کوپر و اسمیت، مهارتهای اجتماعی ماتسون و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه های استفاده شده در این تحقیق بودند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها شامل آمار توصیفی، مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر در نرم افزارهای Excel،SPSS و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد که هوش هیجانی بر عزت نفس، همچنین عزت نفس بر مهارتهای اجتماعی و کاهش پرخاشگری تأثیر داردو همچنین هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و کاهش پرخاشگری از طریق متغیر میانجی عزت نفس تأثیر دارد، اما تأثیر مستقیم هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و تأثیر مستقیم هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری معنادار نمی باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of emotional intelligence on social skills and reducing aggression with the mediating variable of self-esteem

نویسنده [English]

  • Safura Nikumanesh
Payame Noor University Center Mashhad / Mashhad / Iran
چکیده [English]

Social skills and reducing aggression are among the important characteristics that are necessary for the success of people in society. The aim of this study was to investigate the effect of emotional intelligence on social skills and reduce aggression with the mediating variable of self-esteem among women heads of welfare households in Sarakhs. This study was conducted by field method among the statistical population of female heads of welfare households in Sarakhs city in 1399, whose number was 200 people. The statistical sample according to Morgan table was 127 women of Sarakhs city who were selected by non-probability sampling method. The Schott et al. (1998) Emotional Intelligence Questionnaire (1998), Coopersmith Self-Esteem Questionnaire (1967), Matson Social Skills (1983), and Bass & Perry Aggression Questionnaire (1992) were the questionnaires used in this study. Data and data analysis including descriptive statistics, structural equation modeling and path analysis were performed in Excel, SPSS and Smart PLS software. The results showed that emotional intelligence affects self-esteem, also self-esteem affects social skills and reduces aggression, and also emotional intelligence affects social skills and reduces aggression through the mediating variable of self-esteem, but the direct effect of emotional intelligence on Social skills and the direct effect of emotional intelligence on reducing aggression is not significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • Self-esteem
  • Social skills
  • Reduction of aggression
  • Women