تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی، حافظه کاری و بازداری رفتاری) دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه/ معلم ابتدایی/ آموزش و پرورش اصلاندوز/

2 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانبخشی مبتنی بر رایانه برکارکردهای اجرایی(توجه انتخابی، حافظه کاری و بازداری رفتاری) در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی(پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه و پیگیری) انجام شد که جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص(10 الی 12 ساله) تشکیل می داد، که در بازه اول مهر تا نیمه آبان ماه 1397به مرکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل مراجعه کرده بودند(123 نفر) . تعداد 30 نفر از آنها به صورت نمونه گیری هدفمند (انتخاب دانش آموزان داوطلب برای شرکت در پژوهش) انتخاب شدند(16نفر پسر و14 نفر دختر). و برای سنجش کارکردهای اجرایی از آزمون های استروپ(توجه انتخابی)، یک محرک پیشین(حافظه کاری) و برو/ نرو(بازداری رفتاری) استفاده شد. دانش آموزان گروه آزمایش تکالیف بسته توانبخشی شناختی را در 12 جلسه 45 دقیقه ای و در مدت چهار هفته انجام دادند. نتایج تحلیل کوواریانس داده ها نشان داد که بین میانگین پس آزمون های استروپ، یک محرک پیشین و برو/نرو دانش‌ آموزان گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود دارد(01/0>p). علاوه براین نتایج آزمون t همبسته نشان داد که بین نتایج مرحله پس آزمون و مرحله پیگیری تفاوت معنی داری وجود ندارد. کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با انجام تکالیف بسته توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه تقویت می شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Computer-Based Cognitive Rehabilitation (ARAM software) on Executive Functions (Selective Attention, Working Memory, and Behavioral Inhibition) of Students with Specific Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • salar nazarzade gigloo 1
  • Jalil Fathabadi 2
  • Vahid nejati 2
  • neda nazarboland 2
  • vahid Sadeghi firoozabadi 2
1 teacher of elementary school
2 faculty member of shahid beheshti university
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of computer-based rehabilitation on executive functions (selective attention, working memory and behavioral inhibition) in children with special learning disabilities. This research was conducted by quasi-experimental method (pre-test - post-test with control and follow-up group) in which the statistical population consisted of all students with special learning disabilities (10 to 12 years old), which in the first period of October to mid In November 2016, they had referred to the Center for Learning Disabilities in Ardabil (123 people). Thirty of them were selected by purposive sampling (selection of volunteer students to participate in the study) (16 boys and 14 girls). Strop tests (selective attention), one back test (working memory) and go / do not go (behavioral inhibition) were used to measure executive functions. The students in the experimental group performed cognitive rehabilitation package assignments in 12 sessions of 45 minutes over a period of four weeks. The results of analysis of covariance showed that there was a significant difference between the mean of Stroop post-tests, a previous stimulus and go /do not go students in the experimental and control groups (p <0.01). In addition, the results of correlated t-test showed that there was no significant difference between the results of the post-test and follow-up. The executive functions of students with special learning disabilities are enhanced by performing computer-based cognitive rehabilitation package assignments, and given that Aram computer-based cognitive rehabilitation package assignments, in addition to being appropriate for students' age, can have executive functions (selective attention, Improve working memory and behavioral inhibition) Students with learning disabilities, can be used by researchers and therapists in the field of learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Specific Learning Disorder
  • Executive Function
  • Selective Attention
  • Working Memory
  • behavioral inhibition