بررسی رابطه بین اضطراب کرونا با انزوای تحصیلی و مهارت شناختی دانش اموزان متوسطه اول شهر سرخس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان گلستان

2 دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور، سمنان، واحد دامغان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اضطراب کرونا با انزوای تحصیلی و مهارت شناختی دانش اموزان متوسطه اول شهر سرخس بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش اموزان متوسطه اول شهر سرخس به تعداد 900 نفر بودند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان، شامل 269 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه اضطراب کرونا علیپور و همکاران (1399)، مهارت‌های شناختی کرمی (1381) و انزوای تحصیلی دیلی و گرونت (2003) به کار برده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار SPSS استفاده شد. با توجه به نتایج پژوهش همبستگی پیرسون بین اضطراب کرونا با انزوای تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و بین اضطراب کرونا با مهارت‌های شناختی رابطه منفی و معنی داری مشاهده شد و بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام در گام اول علائم روانی اضطراب و در گام دوم علائم جسمانی اضطراب وارد الگوی پیش­بینی شده است و این دو متغیر با هم توانسته‌اند 71 درصد تغییرات انزوای تحصیلی و 49 درصد تغییرات مهارت‌های شناختی را پیش بینی کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between corona anxiety and academic isolation and cognitive skills of first secondary students in Sarakhs city

نویسندگان [English]

  • Hossein torbatinezgad 1
  • zainab Barani 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Golestan Farhangian University
2 Graduate student of Payame Noor University, Semnan, Damghan Branch, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to investigate the relationship between Corona anxiety and academic isolation and cognitive skills of first secondary students in Sarakhs city. The research method is descriptive-correlation. The statistical population included all 900 first high school students of Sarakhs city. The statistical sample based on Morgan's table, including 269 people, was selected by simple random sampling. Three research tools were used: Alipour et al.'s Corona Anxiety Questionnaire (2009), Karmi's Cognitive Skills (2001) and Diley and Gronet's (2003) Academic Isolation Questionnaire. Pearson's correlation test and regression with SPSS software were used to analyze the data. According to the results of Pearson correlation research, there is a positive and significant relationship between Corona anxiety and academic isolation, and a negative and significant relationship was observed between Corona anxiety and cognitive skills. In the second step, the physical symptoms of anxiety have entered the prediction model, and these two variables together have been able to predict 71% of the changes in academic isolation and 49% of the changes in cognitive skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona anxiety
  • academic isolation
  • cognitive skills
  • students