پیش بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس رفتارهای قلدری، قربانی و جوعاطفی خانواده در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران

2 فوق لیسانس مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس رفتارهای ناپسند اجتماعی (قلدری و قربانی) و جو عاطفی خانواده نوجوان انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان مدارس متوسطه اول و دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402بود که از بین آن‌ها تعداد 210 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی سواری (2011)، رفتارهای قلدری و قربانی الویس (1983) و جو عاطفی خانواده هیل برن (1964) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد همبستگی بین رفتارهای قلدری و قربانی و همچنین جو عاطفی خانواده با اهمال‌کاری تحصیلی مثبت و معنی­داری (001/0>p) هست. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد 8/11 درصد واریانس از اهمال‌کاری تحصیلی توسط رفتارهای قلدری و قربانی و جو عاطفی خانواده تبیین می­شود و درنهایت بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می­شود به‌منظور کاهش اهمال‌کاری تحصیلی تدابیر لازم به‌منظور کاهش رفتارهای قلدری و قربانی و بهبود جو عاطفی خانواده نوجوانان اندیشیده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Prediction of academic procrastination based on bullying, victimization and family emotional behaviors in adolescents

نویسندگان [English]

  • Rahim Hamidipour 1
  • Elahe Ezadian 2
1 Assistance professor. Department of Psychology and Counselling,Farhangian University, P.O. Box 14665-889,Tehran, Iran
2 Master of Counseling, Department of Counseling, Islamic Azad University, Khomin, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of predicting academic procrastination based on social behavior (bullying and victimization) and the emotional atmosphere of the adolescent's family. The research design was descriptive-correlation. The statistical population in this research was all the students of the first and second secondary schools of Isfahan city in the academic year of 1402, of which 210 people were selected by multi-stage cluster sampling method and answered the questionnaire of academic procrastination of Sawari (2011), bullying and victim behaviors. Elvis (1983) and the emotional atmosphere of The Hillburn Family (1964). The data were analyzed using Pearson's correlation and multiple regression. Pearson's correlation results showed that there is a positive and significant correlation between bullying and victim behaviors as well as the emotional atmosphere of the family with academic procrastination (p<0.001). The results of the multiple regression analysis also showed that 11.8% of the variance of academic procrastination is explained by bullying and victim behaviors and the emotional atmosphere of the family, and finally, based on the results of the present study, it is suggested that in order to reduce academic procrastination, the necessary measures to reduce bullying behaviors and Sacrifice and improving the emotional atmosphere of teenagers' families should be considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Procrastination
  • Victim Behaviors
  • bullying Behaviors
  • family emotional behaviors