بررسی رابطه بین سبک رهبری توزیع شده مدیران و نگرش دبیران مقطع متوسطه شهر گناباد نسبت به تغییرسازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزگار ابتدایی

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران

3 استاد دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده

چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک رهبری توزیع شده مدیران و نگرش دبیران مقطع متوسطه شهر گناباد نسبت به تغییر سازمانی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری حاضر را کلیه دبیران مدارس دولتی دوره متوسطه شهرگناباد در سال تحصیلی95-1394 تشکیل دادند، که تعداد آن 1070نفر بود که با استفاده از جدول کرجیسی و مورگان حجم بهینه 285 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه 20 گویه‌ای رهبری توزیع‌شده ایلمور (2000) و پرسشنامه 18 گویه‌ای نگرش نسبت به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) استفاده شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و مورد تایید متخصصان این حوزه قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 87/. و 83/. ارزیابی شد. داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیع‌شده مدیران و نگرش نسبت به تغییر سازمانی دبیران بالاتر از متوسط و میانگین فرضی است و رابطه معناداری بین رهبری توزیع‌شده و نگرش نسبت به تغییر سازمانی وجود دارد. همچنین مشخص شد که ابعاد رهبری توزیع‌شده تبیین معناداری از نگرش نسبت به تغییر سازمانی معلمان (17/0 R2=) دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Managers 'Distributed Leadership Style and Teachers' Attitude toward Organizational Change

نویسندگان [English]

  • morteza hejrati 1
  • Hasan Reza Zeinabadi 2
  • Mohammad Reza Behrangi 3
1 teacher
2 Associate professor Department of Educational Administration Faculty of Management Kharazmi University
3 Tenured professor of Kharazmi University in Iran President of Iranian Educational Administration Association(IEAA)
چکیده [English]

 
The purpose of this study is to investigate the relationship between distributed leadership style of managers and the attitude of high school teachers in organizational change in Gonabad city. The research method is descriptive correlational. The statistical population consisted of all high school teachers in high school of Gonabad in the academic year 2015-2015, of which 1070 were selected using the Krejcie and Morgan table of optimum volume of 285 students by proportional stratified sampling. Data were collected using the Ilmoor 20-item Leadership Inventory (2000) and the 18-item Attitude toward Change Questionnaire. Data were collected using the Elmour 20-item Leadership (2000) and the 18-item Organizational Change Attitude Questionnaire (Dunham et al., 1989). Content validity was used to determine the validity of the questionnaire and was approved by experts in this field. The reliability of the questionnaires using Cronbach's alpha coefficient was 0.87, respectively. And 83 /. Evaluated. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and standard multiple regression. The findings showed that distributed leadership status of managers and attitude toward organizational change was higher than the average and hypothetical average and there was a significant relationship between distributed leadership and attitude toward organizational change. It was also found that distributed leadership dimensions had a significant explanation of attitude toward organizational change of teachers (R2 = 0.17).

کلیدواژه‌ها [English]

  • DistributedLeadership
  • Principal
  • Attitude towards Organizational Change
  • Teacher