بررسی تاثیر عشق به مدرسه بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی با استفاده از مدل وانگ و همکاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

اصفهان- خیابان پروین- خیایابن معراج- کوچه لقمان

چکیده

یکی از روابطی که دانش‌آموزان با مدرسه برقرار می‌کنند، احساس عشق به مدرسه است. عشق به مدرسه می‌تواند با ایجاد حالات روحی/روانی خاص در ذهن دانش‌‌آموز و ایجاد رابطه‌ای قوی میان دانش‌آموز و مدرسه، شرایط را به سمتی ببرد که دانش‌آموز بدون مدرسه، احساس کمبود نموده و به شیوه‌های مختلف اعم از توجه، تمکین، تعلق به مدرسه، ارزش‌گذاشتن به آموزش مدرسه‌ای، خودتنظیمی و کاربرد راهبردشناختی بر میزان یادگیری خود بیافزاید. لذا تحقیق حاضر تلاش نموده است تا اهمیت عشق به مدرسه را بر یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی تبیین نماید. جامعه آماری در این تحقیق را دانش‌آموزان دختر چهارم ابتدایی شهر اصفهان تشکیل داده‌اند. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه استاندارد بوده است. برای اطمینان از کسب محتوای روایی از نظر اساتید و صاحب‌نظران و برای اطمینان از پایایی ابزار اندازه‌گیری، از روش‌های آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شده است. داده‌های جمع‌آوری شده به کمک نرم‌افزارهایSPSS و Lisrel تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که خرده‌مقیاس توجه و تمکین از جنبه رفتاری عشق به مدرسه، خرده‌مقیاس تعلق به مدرسه و ارزش‌گذاشتن به آموزش مدرسه‌ای از جنبه هیجانی عشق به مدرسه، خرده‌مقیاس خودتنظیمی و کاربرد راهبردشناختی از جنبه شناختی عشق به مدرسه؛ منجر به یادگیری بهتر دانش‌آموزان ابتدایی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of School Love on Primary School Learning using the model of Wang et al model

نویسنده [English]

  • fateme moradi
Isfahan
چکیده [English]

 
One of the relationships that students connect with school is sense of school love. School love can be created by creating special mental states in the student's mind and make a strong relationship between the student and the school, consequently, Take the situation to the point where a student without school will feel deprived And add to their learning in a variety of ways, including attention, compliance, school belonging, evaluating school education, self-regulation, and the application of cognitive strategy. Therefore, the present study has attempted to explain the importance of school love in primary school learning. The statistical population in this study was composed of fourth grade female students in Isfahan. Cluster sampling method and standard questionnaire were used. Cronbach's alpha and test-retest methods have been used to ensure the validity of the content by the professors and experts and to ensure the reliability of the measuring tools. The data were analyzed by SPSS and Lisrel software. The findings showed that the subscales of attention and behavioral aspects of school love behavior, school belonging subscales and school education evaluation of emotionally related aspects of school love, self-regulation subscales, and cognitive strategic use of cognitive aspects of school-based learning led to better learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Love school
  • learning
  • elementary students
  • Model Wang et al model