رابطه ابعاد کیفیت زندگی کاری و جو سازمانی با رفتارشهروندی سازمانی دربین معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مشاوره، استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 مشاور در آموزش و پرورش

چکیده

پ‍ژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کیفیت زندگی کاری و جو سازمانی با رفتارشهروندی سازمانی دربین معلمان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه‌ معلمان شهرستان البرز بود. نمونه مورد بررسی 240 معلم (160 زن و 80 مرد) بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش «پرسشنامه جو سازمانی»، «پرسشنامه کیفیت زندگی کاری» و «پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف وهمکاران» بود. از بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری، متغیرمحیط امن کار توانست 073/0 درصد ازواریانس مربوط به نوع دوستی را تبیین کند. متغیرهای محیط امن کارو پرداخت منصفانه توانستند در دو گام 054/0 درصد از واریانس مربوط به وظیفه شناسی را پیش بینی کنند. قانون‌گرایی در سازمان و پرداخت منصفانه توانستند در دوگام 045/0 درصد از واریانس مربوط به بردباری را تبیین نمایند. یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان توانستند 086/0 درصد از واریانس مربوط به متغیر آداب اجتماعی را پیش بینی کنند. همچنین نتایج ضریب رگرسیون نشان داد از بین مؤلفه‌های جو سازمان رفتار بیگانه معلمان توانست 19 درصد از واریانس مربوط به نوع دوستی را تبیین کند. متغیرهای رفتار بیگانه معلمان، رفتار حرفه‌ای معلمان و رفتار بیگانه معلمان توانستند در سه گام 46/0 درصد از واریانس وظیفه شناسی را پیش بینی کنند. رفتار حرفه‌ای معلمان، رفتارصمیمی معلمان و رفتار بیگانه معلمان توانستند در سه گام 22 درصد از واریانس بردباری را پیش بینی کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between dimensions of Quality of Work Life and Organizational Climate with Organizational Citizenship Behavior in teachers

نویسندگان [English]

  • Masoud Asadi 1
  • zynab shakory 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences,faculty of Humanities,Arak Univercity,Arak, Iran,
2 education
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between the dimensions of quality of work life and organizational climate with organizational citizenship behavior among teachers. The research method was correlational and the statistical population included all teachers in Alborz. The sample consisted of 240 teachers (160 females and 80 males) who were selected by convenience sampling method. The research instruments were "Organizational Climate Questionnaire", "Work Life Quality Questionnaire" and Organizational Citizenship Behavior Questionnaire of  Padsakov et al ". Among the components of quality of work life, the variable of safe work environment was able to explain 0.073% of the variance related to altruism. The variables of safe working environment and fair payment were able to predict 0.054% of the variance related to conscientiousness in two steps. Legalism in the organization and fair payment were able to explain 0.045% of the variance related to tolerance. Social integration and cohesion in the organization were able to predict 0.086% of the variance related to the social etiquette variable. Also, the results of regression coefficient showed that among the components of the atmosphere, the organization of alien behavior of teachers was able to explain 19% of the variance related to altruism. The variables of teachers' alien behavior, teachers' professional behavior and teachers' alien behavior were able to predict 0.46% of the conscientious variance in three steps. Teachers' professional behavior, teachers' intimate behavior, and teachers' alien behavior were able to predict 22% of the variance of tolerance in three steps.

کلیدواژه‌ها [English]

  • quality of work life
  • organizational climate
  • teachers' organizational citizenship behavior