سامانه یادگیری الکترونیکی(LMS) دانشگاه فرهنگیان: بررسی مزایا و معایب بر اساس تجربیات استادکاربر(1399-1394)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

موظف دانشگاه فرهنگیان

چکیده

نظام آموزشی که با آغاز استفاده از اینترنت بوجود آمده‌، پیوسته رو به گسترش است و همراه با تکامل فناوری‌های اینترنتی، پیشرفته‌تر می‌شود. در دهه اخیر، آموزش مجازی، برنامه‌های نرم‌افزاری بسیاری را متاثر گردانده‌است. هدف از نگارش این مقاله، بررسی کاربرد آموزشی و بیان مزایا و مشکلات کار با سامانه آموزش مجازی دانشگاه فرهنگیان، بر اساس تجربیات استاد کاربر از سال 1394 تا 1399 بود که به روش توصیف کیفی و بیان تجربیات خودزیسته انجام شد. پس از بررسی پیشینه ورود آموزش مجازی به خاورمیانه، ایران و به طور خاص، دانشگاه فرهنگیان، موانع اجازه دسترسی به اینترنت و پذیرش آموزش مجازی در کشورهای خاورمیانه بر اساس پژوهش‌های دهه اخیر بیان گردید. بررسی پیشینه راه‌اندازی سامانه یادگیری الکترونیکی LMS دانشگاه فرهنگیان، برای دانشجو-معلمان، مشخص کرد که این دانشگاه در معرفی و کاربرد آموزش مجازی، در برگزاری انواع واحدهای درسی رسمی و غیررسمی از سال 1394 تاکنون فعال بوده است. در تقسیم‌بندی مزایا و معایب کار با سامانه LMS، به روش SWOT، مشخص گردید که نیمی از مشکلات کار با سامانه، متاثر از مولفه‌های بیرونی است؛ اگرچه با افزایش تعداد کاربران و تقاضای خدمات گسترده‌تر با بروز پاندمی Covid-19، در اسفند ماه 1398، این سامانه با مشکلاتی کاربردی روبرو شد که ضرورت بازنگری و تقویت زیرساخت‌های سیستم آموزش مجازی دانشگاه فرهنگیان را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Farhangian University E-learning System (LMS): examining pros and cons Based on Professor-user personal experiences, 2015-2020

نویسنده [English]

  • Roshanak Azari
Professor assistant
چکیده [English]

The educational system that was created with the beginning of the use of the Internet is constantly expanding and becoming more advanced with the evolution of Internet technologies. In the last decade, e-learning has affected many software programs. The purpose of writing this article was to investigate the educational application and express the advantages and problems of working with Farhangian University's virtual education system, based on the experiences of the user- professor from 2015-2020 which was done by qualitative description and expression of spontaneous experiences. After examining the background of the arrival of virtual education in the Middle East, Iran and in particular, Farhangian University, the barriers to Internet access and acceptance of virtual education in Middle Eastern countries were expressed based on the research of the last decade. A review of the history of launching the LMS e-learning system of Farhangian University for students-teachers, revealed that this university has been active in introducing and applying virtual education, in holding various formal and informal courses since 2015. In dividing the advantages and disadvantages of working with the LMS system by SWOT method, it was found that half of the problems of working with the system are affected by external components; However, with the increase in the number of users and the demand for wider services with the outbreak of the Covid-19 pandemic, in March 2017, this system encountered practical problems that indicate the need to review and strengthen the infrastructure of Farhangian University's virtual education system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-learning education
  • Farhangian university
  • LMS
  • pros and cons