طراحی و تدوین الگوی برنامه درسی با رویکرد آموزش ترکیبی در مقطع متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر بازنشسته- آموزش و پرورش ناحیه 7 مشهد

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و تدوین الگوی برنامه درسی با رویکرد آموزش ترکیبی در دوره متوسطه بوده است. برای طراحی این الگو از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است. روش تحقیق آمیخته ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی است. این روش نوعا با هدف تایید کردن، بسط و توسعه و یا نوآوری به کار می‌رود. در واقع هدف از استفاده از روش‌های تحقیق آمیخته، به کار بردن یکی به جای دیگری نیست. بلکه تقویت نقاط قوت و کاهش دادن یا به حداقل رساندن ضعف‌های هر دو روش در یک مطالعه است. برای انجام این پژوهش عناصر کلیدی برنامه درسی آموزش ترکیبی با استفاده از مبانی نظری تحقیق و تئوری‌های یادگیری و ویژگی‌های عناصر اصلی برنامه درسی (هدف، محتوا، روش‌های تدریس و ارزشیابی) مشخص گردیده است. در ادامه پرسشنامه‌ای محقق ساخته در مقیاس لیکرت با ۵ گویه و ۴۰ سوال بسته پاسخ و بازپاسخ، جهت اعتباریابی الگوی طراحی شده پیشنهادی به روش دلفی ، در اختیار ۳۰ نفر از اساتید و متخصصان برنامه درسی و آموزش ترکیبی دانشگاه پیام نور و دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه از طریق سنجش ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و مقدار کل آن 0.912 محاسبه گردید. در نهایت بر اساس نتایج بدست آمده و در نظر گرفتن موارد اصلاحی و پیشنهادی اساتید، الگوی نهایی برنامه درسی آموزش ترکیبی در مقطع متوسطه طراحی و مورد تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and Development of a curriculum with Blended Learning Approach for High School

نویسنده [English]

  • sakineh sharafi
Retired Instructor- Department of Education- District 7, Mashad
چکیده [English]

The main purpose of this study was to design and develop a curriculum model with a combined education approach in high school. The mixed research method was used to design this model. The mixed research method is a combination of quantitative and qualitative methods. This method is typically used to validate, expand, or innovate. In fact, the purpose of using mixed research methods is not to use one instead of the other. Rather, it is about strengthening the strengths and reducing or minimizing the weaknesses of both methods in one study. To conduct this research, the key elements of the combined education curriculum have been identified using the theoretical foundations of research and learning theories and the characteristics of the main elements of the curriculum (purpose, content, teaching methods and evaluation). In the following, a researcher-made questionnaire on Likert scale with 5 items and 40 closed-ended questions and answers will be provided to 30 professors and specialists of curriculum and combined education of Payame Noor University and Ferdowsi University of Mashhad in order to validate the proposed model by Delphi method. Took. The reliability of this questionnaire was evaluated by measuring Cronbach's alpha coefficient and its total value was calculated to be 0.912. Finally, based on the obtained results and taking into account the corrections and suggestions of the professors, the final model of the combined education curriculum in high school was designed and approved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Combined education
  • Virtual education
  • Traditional education
  • Curriculum model design