• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پویش در آموزش علوم تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 1395 (1395)
دوره دوره 1394 (1394)
شماره شماره 1
شیرازی تهرانی, علی رضا. (1394). رابطه ی جهت گیری هدف،یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. پویش در آموزش علوم تربیتی, 1394(1), 50-63.
علی رضا شیرازی تهرانی. "رابطه ی جهت گیری هدف،یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان". پویش در آموزش علوم تربیتی, 1394, 1, 1394, 50-63.
شیرازی تهرانی, علی رضا. (1394). 'رابطه ی جهت گیری هدف،یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان', پویش در آموزش علوم تربیتی, 1394(1), pp. 50-63.
شیرازی تهرانی, علی رضا. رابطه ی جهت گیری هدف،یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. پویش در آموزش علوم تربیتی, 1394; 1394(1): 50-63.

رابطه ی جهت گیری هدف،یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان

مقاله 9، دوره 1394، شماره 1، زمستان 1394، صفحه 50-63  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
علی رضا شیرازی تهرانی
آموزش و پرورش
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین خودکارآمدی، ارزش گذاری تکالیف، جهت گیری هدف، خودتنظیمی فراشناختی و راهبر های یادگیری و بررسی سهم ویژه هر یک از این متغیر ها با یکدیگر و با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر اصفهان بود.روش: برای انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد.بدین شکل که از بین دانشجویانی که در سال تحصیلی 92-91 تحصیل می کردند 200 نفر از بین آنها انتخاب شدند.برای ارزیابی همه متغیر های پژوهش، از پرسشنامه راهبرد های انگیزشی برای یادگیری و جهت گیری اهداف پیشرفت استفاده شد و نمرات سال قبل آنها به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد.یافته ها: الگوی مسیر نشان داد که خودکارآمدی نیرومندترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی بود و به شکل مثبتی اهداف پیشرفت را و به شکل منفی اهداف اجتناب را پیش بینی کرد.این مطالعه نشان دادکه اهداف تبحری اثر مثبتی بر خود تنظیمی فراشناختی دارد. به علاوه خود تنظیمی فراشناختی اثر مثبتی بر راهبرد های عمیق یادگیری و آن نیز اثر مثبت بر سایر متغیر ها داشت.با وجود این، برخی از متغیر های پژوهش ، علیرغم انتظار ، اثر معنی داری با سایر متغیر های نداشت. به عنوان مثال اهداف عملکرد – اجتناب نتوانست به طور معنی داری سایر متغیر های پژوهش را در الگوی مسیر پیش بینی کند. همچنین اهداف تبحری، خود تنظیمی فرا شناختی و راهبر های عمیق یادگیری بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم معنی داری نداشت.
کلیدواژه‌ها
جهت گیری هدف پیشرفت؛ خود تنظیمی فراشناختی؛ راهبر دهای یادگیری؛ عملکرد تحصیلی
عنوان مقاله [English]
The relation among between Goal Achievement Orientation, Self-Regulation Learning and Academic Performance
نویسندگان [English]
ali reza shirazitehrani
چکیده [English]
Objective: The purpose of the present study was to assess the relationship between self- efficacy, task value, goal orientation, meta cognition , self regulation, and learning strategies and to investigate the unique contribution of each on the variability with other and academic performance among the Azad university students in Isfahan city. Method: Multistage sampling was used in order to select the sample group. To this end ,200 students were selected in the educational year 1390-91.In order to assess all research variables, the motivational strategies for learning questionnaire and achievement goal orientation questionnaire was used in this study and the average of students scores in ago year was considered as their index of academic performance .Results: Path analysis demonstrated that self –efficacy was the strongest predictor of academic performance and positively predicted mastery goals .But negatively predicted avoidant goals. The study reveals positive direct effect of mastery goals on meta cognitive self regulation .In addition , positive direct effects of meta cognitive self regulation on deep learning strategies and on self regulatory strategies are found of other variables.However, some expected direct effects were not represented with significant parameters in the model. Performance- approach goals were not a significant predictor of other variable in the model .Also , there were no significant direct effects of mastery goals nor meta cognition self regulation and deep learning strategies on academic performance .
کلیدواژه‌ها [English]
achievement goal orientation, meta cognitive self regulation, learning strategies, academic performance
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 227
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.