دوزبانگی در نظام آموزشی ایران (بررسی اجمالی عملکرد تحصیلی، هویت و تطبیق با نظام های آموزشی سایر کشور ها)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان

چکیده

مقاله حاضر به تعریف اجمالی از دوزبانگی و برنامه‌های آموزش دوزبانگی می‌پردازد. این مقاله همچنین تعدادی از مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده در ایران و جهان در ارتباط با تأثیرات آموزش دوزبانه و اهمیت زبان مادری را به‌صورت خلاصه ارائه می‌دهد. سیاست و برنامه‌ریزی دوزبانی و آموزشی ایران به‌صورت خلاصه موردنقد و ارزیابی قرار می‌گیرد. بخش عمده مطلب به بررسی سیستم آموزش دوزبانه و مدل‌های آن و همچنین تطبیق سیستم آموزشی ایران با نظام آموزشی کشورهای مطرح در سیستم آموزشی ازجمله سوئد و سوئیس اختصاص دارد. همچنین یکی از محتوای این مقاله بررسی اهمیت تدریس زبان بومی دوزبانه‌ها است. لذا نیاز به تدریس زبان بومی از سه چشم‌انداز مطالعه شده است. در رویکرد علمی شرایط لازم برای دوزبانه‌ها برای بهره‌مندی از امتیازها و تأثیرهای مثبت دوزبانگی (مثل کنترل شناختی، خلاقیت و حل مسئله) تبیین می‌گردد. رویکرد دوم به مسئولیت سیاست‌گذاران زبان فرهنگی در دو محور بوم‌شناسی زبان و هویت می‌پردازد. رویکرد سیاسی با بررسی دو مقوله «چالش‌های بین‌المللی و خارجی» و «چالش‌های داخلی» به ارتباط تنگاتنگ زبان و سیاست اشاره‌کرده، بر لزوم بازنگری در سیاست زبانی و عدالت آموزشی تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Bilingualism in Iranian Educational system

نویسندگان [English]

  • Kazem shademan 1
  • Aref Baykan 1
  • reza gorji 2
چکیده [English]

This article investigates the bilingualism, mother tongue education and its role in the educational system including the bilingual environments. It also takes into consideration the brief definition of bilingualism and bilingual education programs. The paper also summarizes a number of studies conducted in Iran and the world regarding the impact of bilingual education and the importance of their native language. Language and education policy and planning of Iran are briefly reviewed and evaluated in the current study. Much study is devoted to investigate the bilingual education system and the educational system as well as the implementation of the education system in countries such as Sweden and Switzerland. The content of this article examines the importance of bilingual teaching in the native language. The need to teach the native language was investigated by three prospects. In The scientific approach, conditions necessary for Bilinguals to benefit from the positive effects was investigated (eg , cognitive control, creativity and problem solving) . The second approach is related to the responsibility of policy makers of cultural language in ecology-based and identity matters. Political approach referred to the close relationship between language and politics, language and educational justice by examining the two papers' international challenges and external "and" internal challenges. It also underlines the need to review the policy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • bilingualism
  • Identity
  • Teaching Bilingual Education
  • the Consequences of Bilingualism
  • Native language