بررسی تاثیر پذیرش فناوری برمیزان حل مساله دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان دامغان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجومعلم/ دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید رجایی سمنان

2 دانش‌آموز/ دبیرستان ایمان

چکیده

هدف: هدف این مطالعه، بررسی رابطه‌ی بین پذیرش فناوری و مهارت حل مساله افراد و برخی دیگر از زمینه‌های مرتبط دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1397-98 می‌باشد. روش بررسی:نمونه آماری شامل283 نفراز دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه شهرستان دامغان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند، و دو پرسشنامه پرسشنامه حل مسئله هپنر PSI و پرسشنامه پذیرش فناوری TAM را تکمیل نمودند. روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت همبستگی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی ساده پیرسون، همبستگی رگرسیون و آزمونt استفاده شد . یافته ها و نتیجه: نتایج تحقیق نشان داد که پذیرش فناوری و حل مساله رابطه‌ی مثبت معنی دارد و همچنین بین پایه تحصیلی و پذیرش فناوری و حل مساله هم رابطه مثبت وجود دارد اما تفاوت معنی‌داری بین دختران و پسران نمونه در پذیرش فناوری و حل مساله مشاهده نشد و هر دو گروه در این دو مولفه یکسان بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Technology Adoption on the Problem Solving Levels of First High School Students in Damghan

نویسندگان [English]

  • mohammad mahadi mazhari 1
  • zahra mazhari 2
1 Student of Science / Farhangian University - Shahid Rajaee Campus in Semnan
2 Student / high school eyman
چکیده [English]

 
The purpose of this study was to investigate the relationship between technology acceptance and problem solving and some other fields related to the first secondary school in Damghan in the academic year of 1977-98. A sample of 283 high school students in the city of Damghan was selected by two-stage cluster random sampling and two questionnaires were completed by Hepner PSI problem solving questionnaire and TAM technology acceptance questionnaire. The research method was applied in terms of purpose and in nature of correlation. Pearson correlation, regression correlation and t-test were used for data analysis. The results showed that technology acceptance and problem solving had a positive relationship and there was also a positive relationship between educational attainment and technology problem solving but no significant difference was found between girls and boys in technology acceptance and problem solving. The two components were identical.          
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology Acceptance
  • Problem Solving
  • Academic grade